Malaysia Bakal Jadi Seperti Filipina?

Saya ingin berkongsi perbualan saya bersama dengan rakan-rakan saya yang berasal dari Filipina.  Sememangnya di industri yang saya bekerja hari ini dikelilingi oleh pekerja profesional dari Filipina.  Mereka ini bagus-bagus belaka.  Ramai yang bijak-bijak dan berkebolehan.  Oleh itu selalu jugalah saya ambil peluang untuk bersembang tentang hal-hal semasa di samping hal-hal kerja.

Satu hari,  saya berbual dengan salah seorang daripada mereka.  Saya tanya mengapa mereka ini datang bekerja di sini? Sedangkan mereka ini bijak dan berkebolehan,  tidak teringinkah mereka menabur bakti di negara sendiri?  Lalu,  sahabat saya ini pun bercerita tentang keadaan negaranya.

Menurutnya,  keadaan di Filipina  15-20 tahun dahulu lebih kurang sama dengan Malaysia hari ini.  Rakyatnya hidup aman dan mewah.  Namun,  semasa negara mereka kaya,  pemimpin mereka ketika itu menjadi leka dan gagal menjana ekonomi negara mereka dengan baik dan akhirnya ekonomi menjadi kucar-kacir.  Rakyat mereka menjadi mangsa di mana kos kehidupan menjadi semakin tinggi dan mereka tidak mampu untuk meneruskan hidup di sana di samping sukar mendapatkan pekerjaan yang sesuai dengan kelulusan mereka.  Oleh itu,  sudah menjadi lumrah rakyat di sana terutama yang berpendidikan tinggi keluar negara mencari rezeki kerana sudah tidak ada pilihan lain.

Di Filipina juga katanya,  kejadian jenayah semakin teruk.  Ini kerana rakyat semakin terdesak.  Beliau sendiri pernah melihat orang ditikam menggunakan pencucuk ais.  Mentaliti rakyat di sana juga semakin berubah.  Pendidikan bukan lagi motif utama sebaliknya lebih mengutamakan soal bagaimana hendak meneruskan kehidupan.  Yang miskin terus miskin dan yang kaya semakin kaya.  Kerajaan gagal untuk membantu golongan-golongan miskin dan polisi kerajaannnya juga kelam kabut dan huru-hara.  Keputusan “flip-flop” kerajaan menjadi perkara biasa.

Menurut sahabat saya itu lagi,  beliau melihat situasi Malaysia hari ini sudah mula menampakkan tanda-tanda untuk menjadi seperti negara Filipina.  Saya bertanya kepadanya,  mengapa beliau berkata begitu?  Beliau menjawab,  keadaan kerajaan Malaysia hari ini yang seperti hilang punca dan gagal menangani beberapa isu penting terutama ekonomi memungkinkan perkara itu terjadi.  Menurutnya,  kerajaan Malaysia sekarang ini harus menggunakan kekayaan yang ada untuk terus mengembangkan ekonomi supaya tidak susah di kemudian hari.  Dia juga turut memuji tindakan kerajaan Malaysia sebelum ini yang tidak mengambil bantuan IMF pada tahun 1998 dulu.  Di Filipina,  sehingga hari ini kerajaannya masih gagal menjelaskan hutang mereka kepada IMF.

Selepas daripada perbualan tersebut,  saya termenung sendirian.  Apakah benar Malaysia akan menjadi seperti Filipina satu hari nanti?  Benarkah tanda-tanda itu sudah ada?  Melihatkan kepada kepimpinan hari ini rasanya tidak mustahil.  Terus terang,  saya sendiri sudah tidak berapa berbangga menjadi rakyat Malaysia seperti yang selalu saya banggakan 10 tahun lalu.  Adakah anak-anak saya nanti bakal menjadi seperti rakyat Filipina hari ini,  terpaksa mencari rezeki di negara luar?  Seram jika memikirkan perkara ini.  Ya Allah,  sejahterakanlah Malaysia!

Explore posts in the same categories: Umum

3 Comments on “Malaysia Bakal Jadi Seperti Filipina?”

  1. ex-umno Says:

    Kalau pemimpin suka tidur tak mustahil perkara ini akan terjadi!

  2. yiemega Says:

    Ya tidak mustahil jika Pemimpin Lambat Pick Up ini terus kekal…..

    http://suaragenerasimuda.blogspot.com

  3. semut_pink Says:

    erm..kalau pak lah masih tidak sedar….tidak mustahil..
    takuttttt…


Leave a Reply

